Субота, 05.11.2024, 12:07 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Персональний сайт Нагорного В.К.

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методична скарбничка


Міжпредметні зв'язки при вивченні математики й правознавства

УДК 613: 796/799 378.22.015.31

 

Нагорна Ольга Петрівна

учитель історії та правознавства Петрівсько-Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів Гадяцького району Полтавської області

Нагорний Віталій Кузьмич

учитель математики та інформатики Петрівсько-Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів Гадяцького району Полтавської області

 

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ ПРИ ВИВЧЕННІ КУРСІВ ПРАВОЗНАВСТВА ТА МАТЕМАТИКИ УЧНЯМИ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ

 

Анотація: У статті висвітлюються теоретично-методичні засади вивчення правознавства й математики учнями основної школи на предмет використання міжпредметних звязків при розвязуванні юридичних рівнянь. Вказується на важливість такого виду роботи, що дозволяє повторювати й закріплювати навчальний матеріал і математики, і правознавства з урахуванням цифрового виразу й математичних правил при використанні різних форм роботи з юридичними поняттями строків, цензів, термінів, віку осіб у приватних та публічних галузях права.

 

Ключові слова: рівняння, види рівнянь, юридичні рівняння, ценз, юридичні строки.

 

Нагорная О.А., Нагорный В.К. Межпредметные связи при изучении курса правоведения и математики учениками основной школы: теоретико-методический аспект

 

Аннотация: В статье освещаются теоретико-методические основы изучения правоведения и математики учащимися основной школы на предмет использования межпредметных связей при применении решения юридических уравнений. Указывается на важность такого вида работы, позволяет повторять и закреплять учебный материал и математики, и правоведения с учетом цифрового выражения и математических правил при использовании различных форм работы с юридическими понятиями сроков, цензов, сроков, возраста лиц в частных и публичных отраслях права.

Ключевые слова: уравнения, виды уравнений, юридические уравнения, ценз, юридические сроки.

 

Nahornaya О.Р., Nahorny V.K. Іnterdisciplinary connection with Study Course jurisprudence and mathematics disciples Primary schools: theoretical and methodical aspects

 

Summary: The article highlights the theoretical and methodological foundations of the study of law and basic school mathematics students can be deployed between meaningful connections when using this type of work as legal solving equations. Points to the importance of this type of work, allowing repeat and consolidate learning material and Mathematics, and Law (timing, timing, dates, qualifications, age, etc.).

Keywords: equation, types of equations, legal equation qualification, legal terms.

Постановка проблеми. Сьогодні вкрай важливими видаються проблеми вивчення особливостей методики викладання окремих курсів середньої школи, зокрема, правознавства. Останні події на сході країни свідчать про серйозні проблеми в сфері дотримання прав людини і громадянина, невиконання норм міжнародних договорів, бездіяльності світової спільноти. А, отже, варто посилити роль правової освіти й виховання в середовищі трудових колективів, державних службовців, представників правоохоронних органів. Звісно, надзвичайно важливою є виховна робота серед підростаючого покоління, особливо, учнів та студентів. Тому необхідно поліпшити ефективність вивчення предмету «Правознавство. Практичний курс» учнями загальноосвітнього навчального закладу.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. При підготовці статті ми опрацювали нормативний документ – «Концепцію державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затверджену розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2019 р., який визначає принципи викладання курсів природничого й математичного циклів і вказує на важливість міжпредметних зв’язків при опануванні змісту навчальних предметів основної школи [4]. Важливим для розширення міжпредметних зв’язків при вивченні предметів навчального плану став досвід роботи працівників Гадяцького науково-методичного центру в напрямку розробки теоретико-методичних засад використання між предметних звязків при вивченні математики й правознавства та їхнього застосування в навчально-виховному процесі.

Проблеми вдосконалення методики викладання математики стали предметом вивчення полтавських науковців, зокрема, О.Москаленко [5]. Т.Богдан та Н. Богданець висвітлюють деякі питання міжпредметних зв’язків при вивчені математики [1-2]. Т.Жалій розглядає цю проблему в контексті необхідності її включення в систему підготовки майбутніх учителів правознавства [3]. У своїх публікаціях О.Нагорна й Т. Нагорна визначають мотиваційні та міжпредметні компоненти на уроках із правознавства як пріоритетні в системі роботи вчителів-предметників, характеризують зміст навчальних програм із пропозиціями розширення міждисциплінарних напрямків в освітньому процесі середньої школи [6-7].

Виділення не вирішених раніше частин загальної проблеми. У нашому дослідженні простежимо особливості теоретичних і методичних засад вивчення курсу «Правознавство. Практичний курс» на предмет використання міжпредметних зв’язків з навчальною програмою курсу математики для учнів основної школи.

Мета статті. Головною метою цієї роботи є розгляд теоретико-методичних засад застосування такого виду роботи як розв’язування юридичних рівнянь на уроках з предмету «Правознавство. Практичний курс» учнями 9 класу.

Виклад основного матеріалу. Зазначимо, що очікуваними результатами після вивчення предмету «Правознавство. Практичний курс» мають стати: загальне уявлення про державу і право (понятійний апарат курсу, система права, співвідношення права й моралі, ознаки держави, право в суб’єктивному й об’єктивному розуміннях); знання про права людини, їхню класифікацію, еволюцію, механізм захисту; основи приватного й публічного права (сімейне, трудове, кримінальне, адміністративне, екологічне, повітряне, міжнародне публічне, міжнародне приватне та ін.).

  • нами авторські навчальні програми дисципліни «Правознавство. Практичний курс» подекуди містять незначний інформаційних обсяг на вивчення процесуального права. Тому окремо пропонуємо до вивчення у загальноосвітньому навчальному закладі значний блок процесуальних галузей права: конституційний процес, кримінальний процес, адміністративний процес, господарський процес, цивільний процес. Остання зазначена галузь права – цивільно-процесуальне право є найбільш важливою для учнів, котрі, постійно виступають учасниками цивільних правовідносин. Тому поняття про позовне, наказне, окреме провадження й розгляд норм Цивільного процесуального кодексу України є пріоритетним напрямком вивчення курсу.

Теоретико-методичними засадами вивчення математики й правознавства на предмет використання міждисциплінарних звязків та їхнього застосування в навчально-виховному процесі визначаємо:

  • поєднання змісту навчального матеріалу предметів шляхом запровадження різних форм роботи (у статті як приклад розглядаємо розв’язування юридичних рівнянь);
  • прогнозування очікуваних результатів уроку з урахуванням рівня засвоєння учнями тем і з правознавства, і з математики;
  • обов’язковість оцінювання такого виду діяльності як розв’язування юридичних задач та врахування результатів такої роботи при визначенні рівня навчальних досягнень школярів з обох предметів;
  • необхідність проведення аналізу й самоаналізу результатів розвязування юридичних задач та корекція неточностей і з математики, і з правознавства.

То ж для використання міжпредметних звязків як альтернативну форму роботи застосовуємо розвязування юридичних рівнянь*. Таку діяльність вважаємо однією з найбільш ефективних для засвоєння програмного матеріалу. Деталізуємо методику виконання завдання з учнями 9-го класу. У школярів цього віку вже достатньо уявлення про рівняння як про рівність, яка містить невідомі числа, позначені буквами. Невідомі числа в рівнянні називають змінними, а їх найчастіше позначають буквами x, y, z, хоча можна позначити їх і іншими буквами. Такий матеріал можна повторити безпосередньо на уроці або у вигляді домашнього завдання.

Після вивчення відповідних тем на уроках математики учні повинні знати про те, що всі рівняння поділяються на дві групи:

  • раціональні рівняння;
  • ірраціональні, показникові, логарифмічні, тригонометричні рівняння.

Тому перша умова для вчителя правознавства – правильно вказати вид рівняння для школярів. При формулюванні завдання «На основі аналізу норм статтей 67 – 73 глави 6 «Процесуальні строки» Цивільного процесуального кодексу України складіть рівняння» треба вказати «складіть раціональне рівняння (лінійне рівняння з однією змінною (чи двома змінними)». Раціональні рівняння можуть також бути у вигляді системи лінійних рівнянь з двома змінними, квадратними рівняннями, лінійними нерівностями з однією змінною, квадратними нерівностями.

Для полегшення роботи школярів при виконання завдань із розв’язування юридичних задач варто пригадати алгоритм розв’язання лінійного рівняння, оскільки при наявності більш складних їхніх видів, слід їх зводити до лінійного:

  1. Звільнитися від знаменників.
  2. Розкрити дужки.
  3. Перенести члени зі змінними в один бік, всі інші – в другий.
  4. Звести подібні доданки.
  5. Знайти змінне й записати відповідь.

Розглянемо ще одну особливість складання завдань правничого характеру. Рівняння складаються на основі конкретних чисел, які в юриспруденції можуть бути: датами, строками, термінами, віком, віковими цензами, цензами осілості. Для прикладу наведемо найпростіше лінійне рівняння з однією змінною:

А+В+С+Д+Е+Є=Х, де

А – рік прийняття «Декларації принципів толерантності» (1995);

В – до котрої години триває останній день строку в процесуальному праві? (24 година);

С – термін виконання працівником трудової функції у разі звільнення (14 днів);

Д – вік настання повної цивільної дієздатності (18 років);

Е – з якого віку особа може бути народним депутатом України ? (21 рік);

Є – який ценз осілості встановлений для судді Конституційного Суду України? (20 років).

Змінну «Х» слід визначити шляхом проведення елементарних операцій додавання (віднімання, ділення, множення).

Завдяки такому виду роботи учні краще оволодівають необхідними для опанування предметом «Правознавство» знаннями й запам’ятовують такі дані, які їм будуть необхідні і в подальшому житті (по досягненню повноліття, при набутті повної цивільної дієздатності, у разі укладення трудового договору, працевлаштування, укладення шлюбу). Зазначимо, що кожна галузь права має велику кількість таких цифрових виразів, тому перелічені на початку статті галузі права, вивчення яких передбачає курс правознавства, дозволяють розширити кругозір і підвищити обізнаність у різних напрямках: від площі території держави у просторових і територіальних вимірах до розміру субсидії; від мінімального прожиткового мінімум до пенсійного віку; від строків позбавлення волі до неоподаткованого мімінуму доходів громадян.

Висновки і пропозиції.

Отже, підбиваючи підсумок, вкажемо про важливість такої форми роботи зі школярами як розв’язування юридичних рівнянь на уроках правознавства як один із напрямків використання між предметних зв’язків із математикою у загальноосвітньому навчальному закладі. Оскільки юридична наука досить точна, вона містить правові норми, які визначають терміни, строки, цензи, вік учасників правовідносин, тому запам’ятовування таких цифрових виразів юридичних термінів буде значно ефективнішим при застосування групових та індивідуальних завдань із розв’язування юридичних рівнянь.

Перспективними напрямками подальших наукових пошуків визначаємо такі:

  • необхідність перегляду державного стандарту повної загальної середньої освіти на предмет розширення інформаційного обсягу правознавчих дисциплін для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та ВНЗ;
  • поширення досвіду роботи профільних кафедр ЗНЗ України в напрямку правової освіти й правового виховання молоді з метою уникнення випадків правового нігілізму у молодіжному середовищі.

Список використаної літератури:

  1. Богдан Т.В. Цикл задач, які містять здоров'язберігаючі технології, з математики для 5-6 класів [Текст]. – На допомогу вчителю. – 2013. – № 12. – С. 30-32.
  2. Богданець Н. Використання мультимедійних технологій на уроках математики [Текст] // Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2014. – С. 56-57.
  3. Жалій Т.В. Професійна підготовка майбутніх учителів правничих курсів у ВНЗ України // Матеріали ХІV Міжнародної науково-практичної конференції «Людина, культура, техніка у новому тисячолітті» (25-26 квітня 2013 року, м. Харків). – Харків, 2013. – С.24 – 25.
  4. Концепція державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 1720-р // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1720-2010-р .
  5. Москаленко О. А. Шкільний курс математики і методика його викладання [Текст] : програмно-дидактичне забезпечення модульного підходу до вивчення дисциплін : навч.-метод. посіб. Полт. держ. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка, Каф. математики. – Полтава : ПДПУ, 2006. – 73 с.
  6. Нагорна О. Використання зв'язків із правознавстом як необхідна умова вивчення вітчизняної історії в класах середньої ланки [Текст]. – Імідж сучасного педагога. – 2005. – №1-2. – 3-55.
  7. Нагорна Т.В. Особливості застосування групових методів навчання при опануванні навчальної дисципліни «Методика викладання правознавства» у ВНЗ України // Реалізація компетентнісного підходу в системі професійної освіти педагога: матеріали Всеукр. наук.-практ. конференції, (Євпаторія, 22 – 23 березня 2012 року) / М-во освіти і науки, молоді та спорту, Євпаторійський інститут соціальних наук Республіканського вищого навчального закладу «Кримський гуманітарний університет» (м. Ялта). – Євпаторія: ЄІСН РВНЗ «КГУ» (м. Ялта), 2012. – С. 241 – 246.

 


* Рівняння учні вивчають ще у початковій школі. При вивчені методики навчання математики майбутні фахівці мають уявлення про види рівнянь, особливості вивчення в кожному класі основної та старшої шкіл.



Джерело: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21ST
Категорія: Мої статті | Додав: vknagornyj2020 (01.16.2020) | Автор: Нагорний В.К. E W
Переглядів: 122 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук